Stopplengde

Hva er stopplengde, hvorfor er det viktig og hvordan regnes det ut?

Oppdatert over en uke siden

Hva er stopplengde?

I trafikken omtales stopplengden som den avstanden fra du ser en fare, trykker inn bremsen og bilen stanser. Det vil si at stopplengde er knyttet til to faktorer de kaller vi reaksjonslengde og bremselengde.

  • Reaksjonslengden er avstanden fra du ser en fare til du tråkker ned bremsen

  • Bremselengden er avstanden fra bilen starter å bremse til den står stille

Hvorfor er stopplengden viktig?

Det er viktig å ha et bevisst forhold til stopplengde ettersom det kan være forskjellen på død og liv. Om du har stopplengde i bakhodet mens du kjører bil, så vil du ha en større sjanse for å unngå ulykker eller dødsfall. Det er fordi du er klar over og legger til rette for egen hastighet og avstand til andre trafikanter. Hvis alle følger og respekterer stopplengdene vil det oppstå færre ulykker i trafikken og det vil være gunstig for alle. De aller fleste ulykker oppstår på grunn av uaktsomhet, og det gjelder både stopplengde og trafikkregler generelt.

Slik regner du ut stopplengde

Når vi skal regne ut stopplengde så tar vi utgangspunkt i kjøring på tørr veg med godt veigrep. Videre nedover kan du se hvordan du kan regne ut stopplengde på vått og isete føre. Siden 80 km/t er en generell fartsgrense i Norge, så kan vi bruke den for å regne ut stopplengde.

Som nevnt ovenfor er stopplengden er kombinasjon av reaksjonslengde og bremselengde. Det betyr at vi må regne ut begge disse to før vi kan finne stopplengden. Slik går vi frem:

Reaksjonslengde er avstanden du kjører fra du oppdager en fare til du har begynt å utføre en bestemt handling. Normalt er reaksjonstiden på 1 sekund. Bremselengden er avstanden fra du trykker inn bremsen til kjøretøyet stopper.

Stopplengden er reaksjonslengden og bremselengde sammenlagt.

Utregning:

  • Reaksjonslengde regnes ut ved å ta din fart delt på 3,6. (Eksempel: 80 / 3,6 = 22,2 meter)

  • Bremselengde på tørt føre regnes ut ved å ta (fart * fart) / 200. (Eksempel: (80 * 80) / 200 = 32 meter)

  • Stopplengden får du ved å legge sammen reaksjonslengde og bremselengde. (Eksempel: 22,2 + 32 = 54,2 meter)

Stopplengden i 80 km/t på tørr asfalt vil være 54,2 meter.

Stopplengde på våt veg

Fart har en stor faktor på stopplengden, men værforholdene kan gjøre drastiske endringer for stopplengden. Vi tar utgangspunkt i dobbel bremselengde når det er vått føre. Dermed blir regnestykket slik når det er vått i kjørefeltet og du kjører i 80 km/t:

  • Reaksjonslengde regnes ut ved å ta din fart delt på 3,6. (Eksempel: 80 / 3,6 = 22,2 meter)

  • Bremselengde på tørt føre regnes ut ved å ta (fart * fart) / 200. (Eksempel: (80 * 80) / 200 = 32 meter)

  • Siden det blir dobbel bremselengde tar du bremselengden og ganger med 2. (Eksempel: 32 * 2 = 64 meter.

  • Stopplengden får du ved å legge sammen reaksjonslengde og bremselengde. (Eksempel: 22,2 + 64 = 86,2 meter)

Bremselengde på våt veg i 80 km/t blir 86,2 meter.

Stopplengde på isete veg

Nå vet du hvordan du regner ut stopplengde på tørt og vått føre. Det siste vi skal ta for oss innen stopplengde, er hvordan den blir på isete veg. Forskjellen her er at bremselengden blir firedoblet. Dermed blir regnestykket sånn som dette:

  • Reaksjonslengde regnes ut ved å ta din fart delt på 3,6. (Eksempel: 80 / 3,6 = 22,2 meter)

  • Bremselengde på tørt føre regnes ut ved å ta (fart * fart) / 200. (Eksempel: (80 * 80) / 200 = 32 meter)

  • Siden det blir firedoblet bremselengde tar du bremselengden og ganger med 4. (Eksempel: 32 * 4 = 128 meter.

  • Stopplengden får du ved å legge sammen reaksjonslengde og bremselengde. (Eksempel: 22,2 + 128 = 150,2 meter)

Bremselengde på isete veg i 80 km/t blir 150,2 meter.


Svarte dette på spørsmålet?